torsdag 21 oktober 2010

Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Igår redovisade vi återigen våra scener, denna gång inför handledare. Det märktes att det var andra gången; de flesta slappnade av lite och det var inte riktigt lika fokuserat. Men det gick bra ändå. Sedan dess har vi arbetat med att bryta sönder dessa scener och bygga nya som ska utgöra en fungerande helhet.

Jag har imponerats av gruppens arbete de två senaste dagarna. God uppslutning och engagemang inför uppgiften (när det enklaste hade varit att helt enkelt bara glida med). Det brukar vara svårt att arbeta i en så stor grupp, men det har gått över förväntan. Jag upplever att i princip alla har lämnat värdefulla bidrag till processen (i en så stor grupp är det vanligt att en eller två blir drivande, men så inte här). Det har varit roligt att se hur idéer anammas, testas och omformas; hur de processas genom kollektivet så att det ofta är omöjligt att förstå vem det egentligen var som kom på dem.

Jag tycker föreställning börjar ta form bra; det är helt klart en fungerande helhet. Sista scenen (som jag varit med att arbeta fram) behöver dock jobbas mer med. Vi hann inte riktigt klart idag, men jag tror vi sätter den imorgon. Det är inte mycket man inte klarar med en nyvässad penna och en kanna kaffe.

Det stående problemet - upplever jag det - har varit att ta steget från drama till performance. Jag tror vi varit lite osäkra på var gränsen egentligen går. Dock känns det som om vi nu har hittat formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar